Cuban Overture

キューバ序曲

George Gershwin
ジョージ・ガーシュウィン

Grade 6
Performance Time: 9'30"
Publisher: Tierolff (2021)

      




The Cuban Overture is a work for symphony orchestra by American composer George Gershwin written in 1932. It was premiered on August 16, 1932 at Lewisohn Stadium,New York by the Lewisohn-Stadium Orchestra conducted by Albert Coates.
In February 1932, Gershwin went to Cuba for a two-week vacation with some friends. When he had taken up residence at the Hotel Almendares in Havana, rumba bands such as the Palau Brothers and the Castro Brothers appeared under his hotel room window to serenade him. Gershwin heard a lot of authentic South American music during his stay there, including Cuban dances like the son, rumba, conga and mambo, rhythms and lots of indigenous percussion like the guiro, maracas, bongo, conga, cowbell and claves. Returning to New York with a batch of percussion instruments, he immediately set to work making an impression of his short stay in Cuba. His plans to go to Europe fell through anyway due to the death of his father on May 14 of that year. Instead, he began working like mad on his new "Cuba" impression. He wrote the piece within three weeks and finished it in July. The orchestration was completed - according to the manuscript - on August 9 at 33 Riverside Drive, New York. The title of the piece is, as stated on the manuscript: Rumba. Gershwin did not find the premiere very successful because it was an open-air concert and the sound of the percussion instruments - essential in this piece - was completely lost. However, it was very well received by the critics. They compared it to Ravel's Boléro but richer in rhythmic ingenuity.
The premiere was otherwise a huge success. The stadium was sold out and the program consisted entirely of works by Gershwin. On November 1, the first performance of Rumba took place in an auditorium by the Musicians Symphony Orchestra at the Metropolitan Opera. For this concert, Gershwin changed the title of the piece to Cuban Overture. He stated, "When the audience reads Rumba, they expect something like the 'Pindaman'". The new title Cuban Overture is better. It gives a clearer picture of the character and intent of the music. The piece has not become a regular repertoire piece but is performed regularly. Worldwide, 160 different performances of it have been released on compact disc.


1932年に書かれた、オーケストラのための作品。
同年8月16日、ニューヨークのルウィソーン・スタジアムで、アルバート・コーツの指揮するルウィソーン・スタジアム・オーケストラによって初演されました。

1932年2月、ガーシュウィンは2週間の休暇のため、友人とキューバを訪問しました。
ハバナのホテル・アルメンダレスに滞在中、パラオ・ブラザーズやカストロ・ブラザーズなどのルンバ・バンドが部屋の窓の外に現れ、彼をもてなしたそうです。
滞在期間中、ソン、ルンバ、コンガ、カウベル、クラベスなどの南米のリズムや楽器を多く聴き、実際に打楽器をニューヨークへ持ち帰るとすぐにこの作品に取り掛かりました。
同年5月14日に彼の父親が亡くなり、ヨーロッパ行きの計画がなくなったこともあり、とにかくこの作品に打ち込むことに専念しました。
7月に構想が終わり、自筆譜によると、8月9日にニューヨークでオーケストレーションが完成したようでした。
自筆譜に書かれたタイトルは「ルンバ」でしたが、初演は屋外で行われたこともあり、この作品に不可欠な打楽器の音が十分に聞こえず、成功とはいえないものだったようでした。
ただし評論家からはラヴェルの「ボレロ」と比較し、リズミカルで創意工夫に富んでいる点が好評だったようでした。
音響の問題以外の評価は極めてよく、チケットは完売し、オール・ガーシュウィンで組まれたプログラムは好評を博したそうです。
11月1日、メトロポリタン・オペラにて屋内初演された際にタイトルを「キューバ序曲」に変更し、作品のキャラクターや意図がより明確になりました。
オーケストラの定番レパートリーという立ち位置の作品ではないものの、たびたび取り上げられる作品となり、世界中で160以上の演奏がCD化されていることからも、この作品の人気を窺い知ることができます。